Artikel i Liberal Debatts temanummer om skolpolitik

I slutet av november 2022 arrangerade den anrika föreningen Frisinnade klubben en temadag om skolpolitik. Det var ett mycket ambitiöst program och jag deltog med ett pass under rubriken ””.

Som en följd av konferensen gjorde tidskriften Liberal Debatt ett temanummer om skolpolitik med flera av talarna på konferensen. Mitt bidrag publicerades under rubriken Kommunal skola blir aldrig bättre utan rikemansbarnen och började med ett citat ur Fridtjuv Bergs upprop för en gemensam folkskola från 1883:

”Men de uppoffringar, som härför äro av nöden, skola aldrig göras såvida hon [folkskolan] ej med brinnande intresse omfattas av hela folket, således äfven av de inflytelserikare samhällsklasserna, och detta blir aldrig fallet, så länge staten fortsätter att upprätthålla rikare utrustade parallellskolor som täfla med folkskolan samt undanrycka henne dessa samhällsklassers barn och därmed tillika så godt som hela deras intresse för folkskolans höjande.”

Ur Fridtjuv Bergs upprop Folkskolan såsom bottenskola. Ett inlägg i en viktig samhällsfråga, från 1883.

Mitt föredrag och min text handlar om vad som hänt i svensk skola under 15 år, om vad skolmarknaden gjort med segregationen, om bostadssegregationen, om skolans kompensatoriska uppdrag, och inte minst – vad vi borde göra istället.

Socialdemokraterna försökte rätta felet i skolbudgeten – Enköpingshögern sade nej

I samband med att Enköpings kommuns budget äntligen blev klar på kommunfullmäktige 2022-12-12 uppdagades det att kommunledningsförvaltningen gjort ett räknefel. Skolans budget hade bara räknats upp med det belopp som krävs för de kommunala skolorna, men pengar för motsvarande uppräkning till fristående skolor hade glömts bort. Lagen kräver att det ska vara lika villkor och därför saknades det 8,4 miljoner kronor.

På sammanträdet med utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden två dagar senare försökte vi socialdemokrater att rätta till detta genom att yrka på att nämnden direkt skulle begära en tilläggsbudget.

Ur protokollet. Yrkandet från Socialdemokraterna och Nystart Enköping förlorade med 5-4.

Högermajoriteten i nämnden med M, C, L, KD och SD sade nej, men vi fick med oss Nystart Enköping. Det räckte dock inte denna gång, men vi kommer försöka igen.

Alla här betalar väl för en egen studybuddy?

Jag skriver om den växande läxhjälpsmarkanden i Aftonbladet Kultur. Det undergräver likvärdigheten, kommersialiserar lärandet och sätter fingret på att det faktiskt inte alls är rimligt att jämföra skolors prestationer och på så sätt styra resurser eller tala om bra och dåliga skolor. Det är så mycket som händer utanför skolan.

Kan samhället hålla ihop långsiktigt om barn med ”fel” föräldrar stängs ute från möjligheter att ta sig vidare i utbildningssystemet?

Artikeln ingår i serien Skolsveket.

Om min bok i tidskriften Respons

Johanna Ringarp har skrivit en essä om aktuella böcker i skoldebatten i tidskriften Respons!

Boken Vad får vi för skolpengarna? kan läsas som Enfeldts rannsakningsprocess, i vilken han pedagogiskt beskriver dagens skol(marknads)system, dess konsekvenser samt tar upp de vanligaste argumenten i skoldebatten.

Johanna är docent i historia och pedagogik samt fil. doktor i historia och universitetslektor i pedagogik med inriktning mot utbildningshistoria. Jag blev mycket glad över detta. Artikeln ger också lästips om fler böcker i skoldebatten.

Vem bestämmer över förskolan? – panelsamtal

Rapporten Vem bestämmer över förskolan lanserades med ett seminarium dör jag presenterade innehållet. Därefter kommenterades rapporten av en panel bestående av:

  • Aylin Fazelian, socialdemokratisk riksdagsledamot. Ledamot i Utbildningsutskottet.
  • Noria Manouchi, riksdagsledamot för Moderaterna. Ledamot i Utbildningsutskottet.
  • Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot för Centerpartiet
  • Malin Ragnegård, förbundsordförande i Kommunal.

Vad får du för skolpengarna? – min bok om skolsystemet är här!

Igår kom min bok om skolsystemet, hur det fungerar, varför det inte fungerar och vad du kan göra åt det. Det är ingen historik och inte heller något försök att peka ut ansvar för att vi har de problem vi har. Jag ville beskriva hur det som kallas skolmarknaden fungerar idag och visa på vilka konsekvenser det har fått. Jag går också igenom 22 vanliga argument i skoldebatten och föreslår sju akuta reformer som vi skulle kunna genomföra på ganska kort sikt. (Spoiler: ingen av dem handlar om vinstbegränsning).

Boken finns där böcker finns, till exempel här eller på ditt lokala bibliotek.

Tack Bokförlaget Atlas och alla som kom för att fira igår!