”Det hjälper inte med en mer moralisk AI om denna moral bestäms av några få”

Påven sade det självklara. Och plötsligt blev ordet encyklika vanligt i nyhetsinslagen. Jag påmindes om Joel Stades skrift Arbete och värdighet, om katolsk sociallära och den svenska modellen, som jag läste i vintras. Det var där jag själv för första gången kom i kontakt med ordet ”encyklika” på allvar. I skriften lärde jag mig hur … Fortsätt läsa ””Det hjälper inte med en mer moralisk AI om denna moral bestäms av några få””

Centerpartiet behöver lära sig mer om hur arbetsmarknaden ser ut

I Ekots lördagsintervju igår upprepade Elisabeth Thand Ringqvist flera gånger hur viktigt det är att få ned arbetslösheten. Bra det. Sedan ville hon ändå ha ökad arbetskraftsinvandring, också till yrken där det krävs kortare utbildningar. Det är svårt att få ihop. Arbetsgivare kan rekrytera fritt inom hela EU och vi har en halv miljon arbetslösa … Fortsätt läsa ”Centerpartiet behöver lära sig mer om hur arbetsmarknaden ser ut”

Enköpings omvärldsanalys och arbetslösheten

Enköpings kommun har tagit fram ett dokument som heter Omvärlds- och trendanalys. Det ska ses som ett verktyg för alla i kommunen och ”ett sätt att nå våra mål och vår vision”. Det finns delar i dokumentet som jag tycker är bra, men där finns också mycket som jag faktiskt inte alls håller med om. … Fortsätt läsa ”Enköpings omvärldsanalys och arbetslösheten”

Missförstånd om arbetskraftsinvandring på DN Debatt

På DN Debatt idag skriver Sandra Vilppala, vårdbiträde, om behovet av personal i äldreomsorgen. Hon skriver om utrikes födda i välfärden, specifikt undersköterskor och vårdbiträden. Hon har helt rätt i att en mycket stor andel av dessa yrkesgrupper är födda utanför Sverige. Hon har också rätt i att dess yrkesgrupper på riktigt bär samhället, att … Fortsätt läsa ”Missförstånd om arbetskraftsinvandring på DN Debatt”

Svidande kritik mot kontrollen av arbetstillstånd

Slutsatserna från Riksrevisionens rapport Migrationsverkets kontroller av arbetstillstånd – stor risk för fel och missbruk (RiR 2026:5) från i förrgår kom inte som någon överraskning. Ändå blir det speciellt när det står där svart på vitt. ”stort antal arbetstillstånd till arbetsgivare som tidigare bedömts vara oseriösa eller haft skenanställningar” ”riskerar att leda till osund konkurrens, … Fortsätt läsa ”Svidande kritik mot kontrollen av arbetstillstånd”

Pinsamt att centerpartiet har så dålig koll på vad näringslivet tycker om spårbyte

I SVT:s 30 minuter i torsdags påstod centerpartiets partiledare Elisabeth Thand Ringqvist spårbyte var ”efterfrågat från företagen”. Låt oss se vad de stora arbetsgivarorganisationer som tar ansvar för den svenska modellen och tecknar kollektivavtal på svensk arbetsmarknad tyckte. Det finns ju remissyttranden där arbetsgivarorgansiationerna tyckte till om förslaget att avskaffa spårbyte. Det säger såklart något … Fortsätt läsa ”Pinsamt att centerpartiet har så dålig koll på vad näringslivet tycker om spårbyte”

Lucka 1. Känns veckan lång? I Danmark är den kortare

Fram till 1973 sänkte vi arbetstiderna i samma takt, men sedan fortsatte Danmark sänka. Sedan 1990 har danska löntagare 37-timmarsveckor – ofta inklusive betald lunchrast. Danmarks BNP har klarat sig bra. Och ja. Ett bra diagram förändrar väl inte världen, men kan ibland bekräfta en uppfattning, rasera en världsbild, eller bara vara kul att prata … Fortsätt läsa ”Lucka 1. Känns veckan lång? I Danmark är den kortare”